søndag 29. april 2012

Haruni i forenklet variant

Etter både mye fram og bakoverstrikk er jeg endelig kommet i mål med min forenklede versjon av Haruni. Når jeg nå sitter her med et nytt sjal  rundt halsen må jeg innrømme at det faktisk var verdt alt slitet. Oppskriften var veldig godt skrevet så jeg har kun meg selv å takke for at jeg brukte så lang tid, og måtte rekke opp en del underveis. 


Garnet jeg har brukt for  å strikke dette sjalet er wollmeise. Det er mitt absolutte favoritt garn når det kommer til sjalstrikk. Sjalene blir så utrolig myke og deilige i dette garnet. Fargene til wollmeise er også helt etter min smak. Kan ikke få sagt det nok, men jeg elsker slike skarpe og klare farger. Fargen jeg brukte til dette sjalet var lavendel. 


Jeg strikket sjalet på pinne 3,5. I den opprinnelige oppskriften skal det også være mønster der jeg har strikket glattstrikk (mønster A i oppskriften). Jeg synes sjalet faktisk blir mye finere i glattstrikk, men nå er jo jeg en enkel sjel. Jeg økte i alt fire masker på rettsiden, altså hver andre omgang helt til jeg hadde 249 masker. Oppskriften forklarer godt hvordan man kan enkelt kan strikke et større sjal, men jeg hadde kun et nøste wollmeise i denne fargen og da valgte jeg å øke kun til 249 masker. Jeg økte slik: tre masker rett. Øk en rett (vridd). Så strikket jeg til midtmasken og økte med et kast foran og etter midtmasken. Siste økning gjorde jeg når det stod igjen tre masker, økte da på samme måte som første økning. 

Den store prikken over I'en og det nydelige med dette sjalet er jo mønsterbodren nederst på sjalet (mønster B i oppskriften). Nydelig bladmønster, som det er viktig å være konsentrert om når det kommer til tellingen av masker. På grunn av morsomme tv-program ble det en del bakoverstrikk underveis når jeg begynte på denne borden. Jeg har planer om flere slike sjal og har troen på at det da skal bli enkelre.

Jeg valgte å felle av med hekling. I oppskriften er det beskrevet både felling med hekling og I-cord. Synes det ser litt avansert ut med de små taggene etter heklingen så jeg angrer ikke på at jeg valgte å felle av slik.

Til mitt sjal gikk det med 131 gram wollmeise. Oppskriften finnes gratis her.

Ravelry. 

4 kommentarer:

Unknown sa...

Kjempelekkert og lavendel er en nydelig farge :-)

Elisabeth sa...

Sjalet ble vel så lekkert i forenklet utgave! Fin farge også :)

Line Kristine sa...

Utfordring til deg i bloggen min. Så får du svare hvis du vil :)

Lisbeths Verden sa...

lekkert :)