lørdag 22. april 2017

Fanakofte #3

Alle gode ting er tydeligvis tre. Jeg har nå strikket min tredje Fanakofte, og på det tredje forsøket (etter opprekkinger) ble resultatet slik som ønsket. Denne ble jeg skikkelig fornøyd med og kommer nok til å bruke den mye. 

Etter skuffelsen med Veme greide jeg ikke helt å slå meg til ro og ta en pause fra koftestrikkingen. Jeg følte at jeg ikke hade fått den koften jeg ønsket meg og hadde så sårt behov for. Jeg var veldig fornøyd med fargevalget på Veme, så da jeg landet på at Fanakofte var et passende prosjekt for å få tilbake koftehumøret var fargevalget veldig enkelt. 


Jeg har jo en historie med veldig mange oppstartede fanakofter og kun tre ferdige. En gang i tiden la jeg blant annet opp til en rød og hvit. Problemet da var vel at det ikke hadde gått opp for meg at det fins mer enn bare en rødfarge. Når jeg oppdaget denne rødfargen klaffet det, og det ble faktisk en ferdig kofte. 

Et grep som jeg liker å tro at medførte at koften ble ferdig ganske kjapt til å være meg (brukte ca en måned på strikkingen) er at jeg strikket stolpene, og heklet på begge sider av klippekanten før jeg begynte på ermene. Det var bare så deilig å være helt ferdig med koften da ermene var ferdig strikket. 


Som de to forrige Fanakoftene jeg har strikket har jeg også strikket denne fra toppen og ned. Jeg har brukt Bøvertun (fra kofteboken) som basisoppskrift i forhold til maskeantall og økninger. Jeg valgte å strikke ermene to striper lengre denne gangen noe jeg er veldig fornøyd med. Nå synes jeg armlengden ble perfekt. 

Oppskrift: Fanakofte med rundfelling fra Rauma og Bøvertun fra Kofteboken 1. 
Garn: Rauma finullgarn 
Farger: Burgunder (497) Grå (403)
Pinner: 3 og 3,5 på rutene
Garnmengde: 4 nøster rød og 3 nøster grå. 
Størrelse: Medium. 


11 kommentarer:

Grete sa...

Denne ble bare SÅ fin, Hanne! Kjenner at jeg trenger flere kofter selv når jeg ser den ;) Klem fra meg!

Berit sa...

Nydelig og den kledde deg godt! Det er noe eget ved Fanamønsteret :)

Brit Strikkenerd sa...

Å så fin. Jeg har tatt fram Setesdalskofta mi som har ligget som en UFO minst et år! Har også en FANA kofte på lyst å stikke på lista mi, men den skal være vill og gal i restefarger, har garnet klart, men venter enda på startmotivasjonen! Forøvrig fint å se deg blogge igjen!

Guri sa...

Flott kofte i farger som kler deg veldig fint!
Ha en fin søndag!

LindaE sa...

For ei nydeleg kofte! Fanamønsteret er kjempefint og du har funne ekstremt fine fargar!

Bundingen sa...

Sier som de andre her: Dette er kofta for deg! Du er knallfin i de fargene, og størrelsen er perfekt! Gå ut i verden og smil!

Klem fra Ingunn

Fru Keilegavlen sa...

Nydeleg kofte i fantastisk fine fargar. Og nydelege bilete. Du kledde den kofta kjempegodt!
No fekk endå meir lyst til å strikke meg Fanakofte. :) Må nok kjøpe meg kofteboka og slik at eg kan strikke den slik som deg, samstundes som eg har lyst til å strikke meg Bøvertunkofta. :)
Ønskjer deg ein kjempefin dag.

Bodil sa...

Det var ei nydeleg kofte i knallfine fargar :) God helg.

Barwitzki sa...

Super. Fanakoftenmønsteret er så fint.
Veldig hyggelig fargen du brukt.
Ser ut bare fantastisk. Kos deg...
Hilsen fra Viola

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Åh, så fin den ble Hanne. Glad for at du endelig fikk en kofte du liker. Flott arbeid, og du ser strålende ut i den. Nyt våren i ny flott kofte😍

Maja sa...

Kjempefin fanajakke:)