fredag 5. mai 2017

Prinsessegenser

I september får jeg en ny nabo, og i den forbindelse hadde jeg lyst til å strikke noe. Jeg har blitt skikkelig grådig på strikketiden min i det siste og strikker derfor bare ting jeg har lyst til å strikke. Jeg er med andre ord skikkelig dårlig på bestillinger. Derfor valgte jeg å strikke akkurat det jeg hadde lyst til da jeg skulle strikke noe til den nye naboen. Valget falt på prinsegenser som jeg har døpt om til prinsessegenser for anledningen. 


Til tross for et maskulint navn synes jeg denne genseren passer godt til begge kjønn. Denne skal gis bort til ei lita prinsesse. For å få en litt mer feminin toutch på genseren valgte jeg å strikke kragen i hvit, og jeg angrer ikke på det valget. Med den hvite kragen ble genseren litt matrosaktig og det er jo et tidløst design. Vi nærmer jo oss nasjonaldagen med stormskritt og om noen vil ha et kjapt og pent strikkeplagg til en liten verdensborger anbefaler jeg denne oppskriften altså.


Garnet jeg strikket denne i er Pickles Pure wool. Må bare skryte av dette garnet altså. Så deilig å strikke med og plaggene blir lette, jevne og pene. Dere som liker å strikke med Finull må bare prøve dette garnet altså. Tommelen opp for Pickles Pure wool. 

Jeg synes blåfargen også var bare helt nydelig og kommer til å passe perfekt til ei lita snuppe. Angrer meg veldig på at jeg ikke kjøpte enda mer av denne fargen. Kjekt å bruke litt lagergarn igjen selv om jeg må innrømme at det blå garnet ikke har vært lagret sånn kjempe lenge.  

Jeg fulgte oppskriften stort sett. Eneste endringen var at jeg felte av med I-cord ved halsen, også endret jeg litt da jeg plukket opp masker til kragen. Jeg prøvde først å plukke opp masker til kragen slik det sto i oppskriften. Jeg synes imidlertid det ble litt "hullete" og plukket derfor opp en maske i hver maske rundt halsen. På neste omgang økte jeg en maske mellom hver maske. 


Garn: Pickles pure wool (blå) Rauma finull (hvit)  
Pinner: 3 og 2,5 på avfellingen av kragen 
Størrelse: 9-12 måneder 
Garnmengde: Ca 1 nøste av Pickles pure wool.  

4 kommentarer:

Brit Strikkenerd sa...

søt genser og kragen satte virkelig prikken over i en!

LisaM sa...

Den ble kjempefin til den nye naboprinsessa♥
Jeg er helt enig med deg, prinsegenseren passer like godt til ei prinsesse.
Garnet har jeg ikke prøvd, kjekt at du deler erfaringer.

Nå er det bare en mnd til vi skal til Narvik;)

Ønsker deg en fin uke!

Bodil sa...

Nydeleg gensar til ein ny nabo :) Veldig flott med kvit farge på kragen.

Hanne sa...

Å nussinuss. For en nydelig genser! Den fikk jeg lyst til å strikke til en baby som ventes i familien i nærmeste framtid :-)
Pludrehanneklem