lørdag 27. mai 2017

Laurelie

Noen ganger kommer en over oppskrifter som en bare MÅ strikke. Laurelie var en slik oppskrift for meg. Jeg ble nesten litt overrasket over meg selv der, fordi jeg er ikke så veldig god på miksing av ulike strukturer i ett og samme prosjekt. Dette sjalet var imildertid innafor og kom kjapt på pinnene etter at jeg oppdaget det på Ravelry.


Det flotte med dette sjalet var at det var veldig morsomt å strikke. Oppskriften var så godt formulert og det skjedde noe nytt underveis da mønsteret er delt inn i tre deler. Mosaikkmønsteret tok nok lengst tid å strikke, men var veldig morsomt. Lacemønsteret var også veldig logisk oppbygd synes jeg. Stor pluss til hun som har laget denne oppskriften altså. Jeg har funnet ut at jeg er følger heller skrevet mønster fremfor diagram, men det følger med begge deler i mønsteret.

Denne gangen var jeg også og rotet i skuffen som går under kategorien "fingarn". Valget falt på Wollmeise som har ligget lenge og ventet på det perfekte prosjektet.


I glansdagene da Wollmeise var nytt og spennende husker jeg at denne lillafargen (Ballerina) var veldig populær. Wollmeise var da litt vanskelig å få tak i og etter hvert begynte flere strikkedamer å etterlyse om noen ønsket å selge nøster med denne fargen. Jeg er jo som kjent veldig glad i lilla, men fikk ikke helt de gode vibbene av denne fargen. Siden den var så populær valgte jeg allikevel å tviholde på nøste mitt. Det måtte jo være noe i det da så mange ønsket denne fargen. Da jeg nøstet opp garnet skjønte jeg imidlertid hva de andre entusiastene snakket om. Fargen er jo bare så nydelig. Gjett om jeg var glad for at jeg beholdt nøstet og nå har strikket noe lekkert av det.


Det beste med Wollmeise er fargene synes jeg. Herlige skarpe farger. Resultatet blir også veldig mykt og pent. Ulempen med Wollmeise er at garnet deler seg lett.

Jeg var innom den lokale garnbutikken og kjøpte garn til neste prosjekt i dag. Det går jo mot Narviktreff nå og da må en ha et enkelt prosjekt med seg i bagasjen. Helt utrolig at jeg måtte kjøpe garn, men det ble nå en gang slik. Ofte at det skjer i grunnen.

Garn: Rohrspatz Wollmeise (Twin og 100% merinoull)
Vekt: 100 gram hvit og 75 gram lilla
Farger: Natural og Ballerina
Pinner: 3,5
Oppskrift: Laurelie 

Ravelry

5 kommentarer:

Bundingen sa...

Lekkert sjal som ser ganske så innvikla ut for mine øyne! Har ikke mye erfaring med å strikke sjal, men dette var veldig fint.

Riktig god søndag!

Klem

LisaM sa...

Så flott sjal Hanne! Passet godt å bruke av fingarnet til dette ja!:)
Enig med deg ang engelske oppskrifter; de er mye bedre forklart. Det er ofte jeg er glad je har strikket i mange år når jeg bruker norske, for de er ikke alltid like lette å forstå. Greit med litt erfaring, men burde egentlig ikke vært slik.
Ja, nå er det snart treff i Narvik! Gleder meg til å hilse på deg der:)

Elisabeth sa...

Nydelig, ikke mer å si om den saken:)

Bodil sa...

Det var eit lekkert sjal i flotte fargar :)

Ckeey sa...

Flott sjal! finnes dennedoppskriften på norskn