søndag 13. januar 2019

Selbuvotter

Et av målene for strikkeåret 2019 er å strikke flere par votter. Jeg har jo alltid vært glad i å strikke votter, men de siste årene har både den generelle strikkeproduksjonen vært dårlig og da har det naturlig nok også blitt strikket færre par votter.  

Jeg har allerede begynt for å få snudd denne trenden, og hittil i år har det blitt to par votter. Første par ut var et par tradisjonelle Selbuvotter i herrestørrelse. Oppskriften fant jeg i et av favorittheftene mine fra Rauma. Er nok det heftet jeg bruker mest når det kommer til å finne oppskrifter til votter.  Gleder meg til å strikke enda flere par fra dette heftet i løpet av 2019.



Jeg gikk opp en halv pinnestørrelse på disse fordi jeg var redd de ble litt små. Hadde nok ikke trengt det for  de ble nok hakket for romslige. Uansett var det veldig kjekt å strikke votter igjen. Så kjekt var det at jeg la opp til neste par med en gang herrevottene var ferdige. Det neste paret var et par babyvotter, men votter er votter.

Oppskrift: Votter Design 2, fra heftet Rauma LVS-1, strømper og sokker, votter og vanter, luer, pannebånde og skjerf.
Garn: Rauma 3- tråds strikkegarn 
Størrelse: Herre
Pinner: 3,0 og 3,5
Farge: 103 Grå, 105 mørk grå
Vekt: 65gram mørk grå og 45 gram lys grå = 110 gram

Link til prosjektsiden på Ravelry


Disse babyvottene tenkte jeg var geniale resteprosjekt, og det er de nok også. Jeg er imidlertid usikker på om jeg kommer til å starte en stor masseproduksjon som jeg opprinnelig hadde tenkt. Synes fasongen ble litt bred, men har fått sjekket med en småbarnsmor som sa de så kjekke ut. Var derfor glad for at jeg gjorde de ferdig, og ikke stoppet etter en vott som var veldig fristende på et tidspunkt.

Oppskrift: Miniselbu av Tina Hauglund/ Strikkezilla
Garn: Rauma Finullgarn
Størrelse: 9-12 mnd
Pinner: 3,0
Farge: Mint og grønn
Vekt: 20 gram

Link til prosjektsiden på Ravelry 


4 kommentarer:

Bundingen sa...

Alltid kjekt å strikke selbuvotter, og dine ble veldig fine. Bedre at de er litt store enn for små. Best er det jo at vottene tover litt i bruk. Lykke til med mer vottestrikk!

Klem fra Ingunn

Bodil sa...

Selbuvottar er så fint, og kjekt å sjå dei i ulike fargar :) Og så fine minivottar og.

Grete sa...

Superfine selbuvotter! Man går liksom aldri lei av dem :)

Daria sa...

så fine,elsker selbu mønster og særlig votter