søndag 12. mai 2019

Jernbane i hagen

Jeg har ganske mye sokkegarn i garnlageret. Det er jo litt komisk egentlig for sokker er vel det jeg har strikket minst av gjennom tidene. I det siste har jeg fått skikkelig opp øynene for sokkestrikking. Det har nok med at jeg har blitt inspirert av nære venner, men også av strikkepodcaster på Youtube. En av mine favoittpodcaster er Garnbutikken Fortuna.

Jeg liker å utfordre meg selv. Jeg har nå derfor utfordret meg selv til å strikke alle parene i Garnbutikken Fortunas sokkesamstrikk 12i19. Konseptet på sokkesamstrikken er enkelt og det liker jeg så godt. Damene bak Fortuna legger ut et nytt mønster hver måned i Ravelrygruppa si. Hver enkelt som ønsker å være med kjøper mønsteret via Ravelry og skravler i skravletråden om strikkeprosessen. Når sokkene er ferdig legger hver enkelt inn bilde i "ferdigtråden". Hvis en blir ferdig med sokkene samme måned er en med i trekningen av en premie. Siden jeg ikke bestemte meg for å bli med på denne samstrikken før i mai har jeg hittil kun gjort ferdig et par sokker innen fristen. Jeg har imidlertid lyst til å strikke alle sokkene som hittil har vært, for det hadde vært så morsomt å kunne vise frem bilde av 12 flotte sokkepar ved årets slutt.

Maisokkene ble ferdige etter noen dager, og det ga meg motivasjon til å sette fart på å strikke de mønstrene som har vært oppskrifter tidligere måneder. Februarsokkene var "Longing for Gotland", som jeg visste frem i forrige bloggpost. I mars var det sokken "Jernbane i hagen" designet av Marit H. Bergsrønning i Garnbutikken Fortuna, publisert av Ellen H. Bergsrønning. Dette sokkeparet er så pent i sin enkelthet, og et kjapt prosjekt for en som holder på å "strikke etter".


En annen av årets utfordringer er å bruke av det garnet jeg har hatt liggende lenge og som jeg har kategorisert som "fingarn". Altså for fint til å bruke av. Det er jo bare tull, og alt det fine garnet fortjener å bli brukt i flotte prosjekter. Jeg bestemte meg derfor kjapt for at jeg ville bruke Wollmeise twin til disse sokkene. Jeg angrer ikke på det valget for å si det sånn. Synes det spraglete garnet passet veldig godt til et enkelt sokkepar. Det som er litt morsomt med disse sokkene er rillene på baksiden. Jeg liker så godt når små detaljer utgjør så mye på et prosjekt. Jeg har fulgt oppskriften bortsett fra tåfellingen. Jeg valgte rundfelling på tåen da det er min favoritt tå. Jeg har imidlertid bestemt meg for å utfordre meg selv litt med å faktisk strikke etter oppskriftene


Status pr. nå på sokkesamstrikkingen er at jeg er over halvveis på par fire av de fem mønstrene som er publisert hittil i år. Jeg nyter veldig å bruke av alt det flotte sokkegarnet jeg har liggende, og gleder meg til fortsettelsen på denne utfordringen. 

Oppskrift: Jernbane i Hagen  av Marit H. Bergsrønning, publisert på Ravelry av Ellen H. Bergsrønning
Garn: Wollmeise twin
Farge: Fliederbusch
Pinner: 2,5
Vekt: 100 gram

Ravelry 

4 kommentarer:

Bundingen sa...

For et herlig innlegg! Så enig med deg i alt du skriver. Nydelige sokker også. Stilig med de vrangmaskene bak! Jeg har planer om å strikke opp en del rester av sokkegarn som bare har blitt liggende. Tror det blir et langt prosjekt, men får ta et par om senn.
Gleder meg til å se flere par fra deg!

Fortsatt god søndag fra Ingunn

Bodil sa...

Flotte sokkar i nydeleg garn. Og fingarnet fortjenar jo å bli brukt.

Marit Johanne sa...

Flotte sokker i nydelig garn. Jeg har også en del sokkegarn liggende som er for fint til å bruke :) Men det er jo bare dumt,ville jo være mye bedre å ha et par fine sokker strikket av det! Strikkeutfordringer synes jeg også er gøy.

Elisabeth sa...

Nydelige sokker dette. Gleder meg til å se de du strikker på nå også da 😊