søndag 6. desember 2009

Julemarsipan

Julen er en tid med mange tradisjoner. Hvert år er lager jeg hjemmelaget marsipan sammen meg en hyggelig gjeng. I år var inget unntak. Dagen startet med at vi kværnet mandler for hånd, på grunn av en defekt kjøkkenmaskin (gikk litt hardt for seg under masipan lagingen for noen år tilbake). Når den herlige marispanen var ferdig var det bare å pynte i vei. Her er noen bilder fra dagens syssler.


Nammis, verdens beste marsipan.
Det ble mildt sagt rikelige mengder med marsipan, så det blir nok litt marsipan på mine kollegaer i morgen, og ellers til andre venner og bekjente under juletreet.



19 kommentarer:

Muskats blog sa...

Takk for koselig kommentar i bloggen min :o) Marsipanen ser kjempegod ut, tipper det er noen kollegaer som blir glade! I morgen står julegodter på "programmet" hos oss.

Margrethe sa...

*tennerivann*
Marsipanen så skikkelig god ut! Neste år skal jeg lage masse, masse julegodter - det er jo så koselig :)

Husfruen sa...

Så mye deilig godis

Lisa sa...

Åh, den så god ut!!

medina sa...

Marsipan er deilig. Det plaeier jeg også å lage til jul. *vann i munnen*

Rapunsel sa...

Mmmm! Nå ble jeg kaffetørst!
Så ut som dere hadde det trivelig.

lise sa...

Nam, det ser veldig godt ut! I grunnen har jeg aldri laget marsipan, men det er gjerne på tide det nå - kanskje "jomfrudommen" ryker i år?

Kristine sa...

Så koselig bloggen din har blitt med snøkrystaller... Så ut som en hærlig atfen med baking. Og marsipan som er så godt.. Koselig å se at noen har tid til litt førjulstemning...

Elins Strikkeri sa...

Nam nam den marsipanen såg deilig ut, vert nok berre kjøpemarsipan på meg i år!! Men den er no litt god den og, god natt:))

Felisi sa...

Her var det mye lekkert! Vi pleide også å lage marsipan selv da jeg var barn, men jeg likte egentlig kjøpemarsipan best ;) Men nå fikk jeg lyst til å ta det opp igjen!

nragnhild sa...

Så trivelig med hjemmelaget marsipan, laget i godt selskap! :) Ha ei fortsatt god førjulstid! :)

Nina sa...

Har du sett... Nå fikk jeg virkelig vann i munnen. De så kjempegode ut, og ser ut som dere har det gøy der dere lager marsipan :) Og forresten; Gratulerer med fullført strikkeprosjekt som var nydelig :)

Vil også benytte anledningen til å ønske deg en god førjulstid og riktig god jul når den tid kommer :)

Fidus sa...

Det fristet- lage sin egen marsipan! Vi skal ha litt småbaking fremover nå- med siste innspurt neste helg! Ha en flott juletid!

Rapunsel sa...

Kul side du har ordna deg.

Hannes hage sa...

Så lekker desing bloggen din har fått, gratulerer! Og marsipanen din ser bare så god ut.

Irene sa...

Mange år siden jeg har laget hjemmelaget marsipan nå. Det er en tradisjon jeg burde ta tilbake. Dette ser skikkelig digg ut!!

Mariann S sa...

Marsipanen såg deilig ut, nam nam :)
Å, kor eg gledar meg til jul no.
I helga skal vi til mamma å ete saudehaud, det er ein fin førjulstradisjon hos oss.

AnitaK sa...

Okei, nå har du fått meg til å sikle.... Så kjekt å lage godterier da, jeg har aldri laget marsipan, men akkurat nå fikk jeg veldig lyst til å prøve.... Ha en flott dag!

wigdis sa...

Hjemmelaget marsipan er veldig godt og den blir absolutt best hvis mandlene er håndmalt, så dere har gjort det helt riktig, nam nam.
Koselig å lage ting i lag.
Det babysettet du strikket som ganske ung var nydelig.
Ha en fin kveld