onsdag 2. desember 2009

Mitt første strikke prosjekt

Etter oppfordring fra Tilflukt har jeg tenkt å fortelle om hvordan jeg lærte meg å strikke. Da jeg gikk på barneskolen skulle min mor lære meg å strikke. Vi hadde hatt litt strikking på skolen, men det var dårlig med strikkeutførelsen. Jeg strikket da ved å kaste over. Min mor som selv ikke er noen stor strikker kom med en oppgitt kommentar: "Du kommer aldri til å lære å strikke" (den som ler sist, ler best). Jeg skjønner henne forsåvidt godt. Det gikk ikke akkurat unna for å si det sånn. Vi skulle blant annet strikke et pannebånd på skolen. Mitt ble dobbelt så tynt som alle andres på grunn av at jeg satt der og kastet med garnet. Jeg trengte bare noen år på meg, for det gikk ikke lenge før jeg "ut av det blå" strikket som bare det, uten kastene. Plutselig var det som om noe kastet på meg strikkeegenskapene. Nå husker jeg ikke engang hvordan en strikker med å kaste over. Jeg husker jeg bestemte meg for å gå inn for strikkingen av den grunn at jeg ikke hadde noen andre som kunne strikke til meg. Da måtte jeg lære det selv, for strikkede plagg det var da og er nå en nødvendighet. Jeg bestemte meg også for at jeg måtte strikke noe jeg ville strikke, for skulle jeg strikke et kjedelig skjerf kom jeg til å bare gi opp. Jeg fant meg derfor noe som jeg hadde virkelig lyst til å strikke. Resultatet ble da ikke så værst, og jeg kommer nok aldri til å gi fra meg dette. Jeg begynte med luen og gikk videre til genseren. Etter som jeg husker fikk jeg vel litt hjelp til monteringen, men det er vel lov når en går første året på videregående og har strikket sin første genser. For å fullføre hele settet brukte jeg vel noen år, men det ble da ferdig.

11 kommentarer:

amylin sa...

Oj, det var litt av et første strikkeprosjekt.

Mette sa...

Wow, imponerande fyrste strikkeprosjekt.

Vera sa...

så fint sett!!! Koselig å lese strikkeshistorien din :) Det var impånerende fint arbeid for å være det første :)

Sivangj sa...

Kjempe flott første prosjekt !!
Og utrulig kjekt å lese historien om hvordan du starta å strikke :)

Rapunsel sa...

Ikke verst å kaste seg over dette når man først starter!! Da vi prata om dine første sokker ever igår dro jeg litt på det for jeg så for meg at det var noe blått du strikka aller første gangen. Men nå skjønner jeg hva jeg tenkte på. Og så minnes jeg at du satt på verandaen vår for å lære deg å felle hæl. Du har vært flink!!

sol sa...

Du valgte ikke det letteste å begynne med, da. *ler* Er det ikke merkelig hvordan man kan streve lenge med noe, før det plutselig faller på plass?

Hanne sa...

Du verden. Var dette ditt FØRSTE strikkeprosjekt på egen hånd? Imponert! Som du sier - den som ler sist, ler best.

Ja, du må absolutt slenge deg med på kalendervenn til neste år. Det er kjempekoselig.

Ønsker deg fine førjulsdager.

Pludrehanneklem

Elins Strikkeri sa...

Utruleg flott og så var det første strikkeprosjekt!! Mektig imponert, ha ei fin helg:))

Hannes hage sa...

Makan! Så modig og flott 1. strikkeprosjekt. Mitt første var et skjerf...
Ha en riktig god helg.

Knitgirl sa...

Det var jammen ikke noe dårlig første strikkeprosjekt!!!Jeg tror mitt første prosjekt var en super-syntetisk mohairgenser med båthals...en gang på tidlig 80tall...Den har jeg ikke lengre he he. Ha en fin advet!

Synnøve sa...

Herlig fortelling og så gøy at du har tatt vare på settet.