lørdag 5. oktober 2013

Grønt er skjønt til nye verdensborgere

Jeg har strikket en ny jakke til en verdensborger som er ventet i november. Jeg har satt en knapp på 6. november siden det er en usannsynlig flott dag å ha bursdag på. 

Denne jakken var en fryd å strikke fra begynnelse til slutt. Snakk om kjapt prosjekt. 


Det fine med denne jakken er at den er strikket fra toppen og ned, og at man ikke trenger å ta frem synål bortsett fra når man skal feste tråder. Til og med stolpene strikkes på underveis noe som også er helt genialt etter min mening.

For dere som ønsker å prøve å strikke top-down mønster er dette en kjempe fin jakke å begynne med.  Det gikk som en lek å strikke denne, og den kan helt fint strikkes i glattstrikk. Det som var praktisk med å strikke mønster på denne var at det ble mindre omganger med vrangmasker. Det gjorde jo også at prosjektet gikk kjapt unna.


Jakken er strikket i tre-tråds merinoull fra nøstebarn. Angrer litt på at jeg ikke hamstret mer av dette garnet da de holdt på å selge ut farger for det er et veldig godt garn.


Som en fin avrunding på hele prosjektet valgte jeg å sy på prikkete knapper. Et plagg som er såpass enkelt i seg selv må tåle litt oppfriskning i form av spreke knapper. 

Jeg kom over dette mønsteret da jeg så FrkBadegakk sin flotte gule versjon. Den damen inspirerer meg stadig vekk. 

Ved forrige babyankomst i jakkemottakerfamilien strikket jeg en jakke som ble for liten før jeg i det hele tatt rakk å levere den. Nå har jeg tatt to forhåndsregler for at det ikke skal skje igjen. Jeg har strikket jakken før babyen er kommet og jeg har strikket den ekstra lang. Jeg håper derfor at denne jakken kan varme en skjønn liten kar gjennom hele vinteren vi har i vente. 

Garn: 3-tråds merinoull fra nøstebarn
Farge: Gressgrønn
Vekt: 125 gram
Pinner: 3 

21 kommentarer:

Ina sa...

For en nydelig jakke dette var! Herlig grønnfarge. Det enkle rillemønsteret gjorde seg veldig. Spørs om jeg må prøve meg på en sånn jeg også... ;)

Monstermønster sa...

Absolutt, grønt er skjønt! Og enkle, klassiske jakker er gull å få, de passer jo til alt. Nydelig.

Ellen Kristin sa...

Fin jakke og takk for inspirasjon! Den skal jeg absolutt lagre på minnet :)

Elins Strikkeri sa...

Skikkelig flott jakke!! Den må på lista mi....

Huldr sa...

Så fin!!

Vibbedille sa...

Skikkelig herlig grønnfarge og jakken har eg i kø til den nye Grandtante jenta som er ventet i vinter ;) Top/Down raglan er GENIALT!

KOS deg og ha en fin kveld og en herlig søndag :)

Klem Vibbedille .)

Birgitte sa...

Søt og fin jakke!

sissel sa...

Nydelig jakke, og så er glad for at det er flere og flere som strikker noe annet enn i rødt, rosa og blå :) Digger grønnfargen.

Bundingen sa...

Et blinkskudd, spør du meg! Fin farge og fin fasong, og at den er rask å strikke er også et pluss.
Får ha denne i bakhodet neste gang det dukker opp et baby-prosjekt.

Ha en strålende dag!

Klem

strikkedilla sa...

Nydelig jakke med flotte knapper.

Judith sa...

Har bare en liten ting å si om den jakka: Nydelig!

tantemaraj sa...

Herlig i grønt!!! - og med artige knapper:)

Vibekes lille ullne sa...

Nydelig jakke og flotte bilder. Likte godt kombinasjonen av grønn jakke og de prikkete knappene. :)

mimouna sa...

Super jakke, og en flott detalj med de knappene. Mønsteret er notert i tilfelle det dukker opp noen nye småtasser. :)

Anne sa...

Nydelig grønn jakke du ha strikket! Jeg har også prøvd meg på den, men gjorde den om til en genser med knappestolpe. Veldig grei oppskrift, jeg liker heller ikke for mange vrangmasker;)
Stilige knapper også, det er liksom prikken over i'en:)

Martine sa...

Denne var kjempefin!! Og for en herlig farge! :) den passer jo fint til begge kjønn også ;)
Kanskje jeg snart må finne meg et grønt strikkeprosjekt.. Tror det må være den fargen jeg har strikket minst med..

Janes hobbykrok sa...

Så morsom å starte fra toppen å strikke nedover? Det var nytt for meg. Utrolig flott jakke, ser ut til å ha god fasong. Spennende.

LisaM sa...

Kjempefin! Grønnfargen ser nydelig ut♥

Sånne enkle oppskrifter er gull, ja takk til flere!

Greit å ta noen forhåndsregler, disse små vokser sååå fort!

En fin høstdag ønskes deg Hanne☺

Ugla sa...

Den var ordentlig kul. Har fått mer og mer sansen for grønt i det siste, så kanskje jeg skal hive meg over denne?

Lisbeths Verden sa...

Superfin jakke, takk for infoen ;)

Lykke sa...

vældig fin trøje og skønne knapper dertil :-)