søndag 5. april 2015

Ballongbukse med smekke

En fordel med å ha noen uferdige strikkeprosjekter liggende er at når en har liten strikketid så er det ikke så mye som skal til for at en har ferdige prosjekter om de allerede er påbegynt.

Denne ballongbuksen begynte jeg på for en stund siden, men den ble liggende på grunn av selene. Egentlig gikk buksen kjapt å strikke, men på grunn av at jeg bestemte meg for å gjøre noen endringer da jeg skulle strikke selene ble den bare liggende.


Plutselig en dag fikk jeg imidlertid lyst til å gjøre ferdig et strikkeprosjekt, og da falt valget på denne ballongbuksen.

Prosjektet ble opprinnelig påbegynt fordi jeg ønsket å bruke opp to nøster med garn som i en farge som jeg ikke likte så veldig godt. Garnet var bestilt på nett og da er det ikke alltid like lett å få riktig fargegjengivelse (som bildet ovenfor også er et bevis på). Jeg var i grunnen veldig usikker på om fargen kom til å passe et babyplagg, men resultatet ble da ikke så aller verst. jeg tenker at med en brun jakke over blir dette et riktig så søtt plagg i en litt "gammeldags" stil.


Siden jeg hadde kun to nøster å bruke ble garnmengden en liten utfordring for prosjektet. Jeg ønsket jo ikke å falle i den fella at jeg må kjøpe til mer garn for hele poenget var jo å bruke opp nøstene fra lageret. Siden jeg strikket selene rundt i stedet for å sy dem sammen etterpå fikk jeg en utfordring når det kom til lengde på selene. Jeg er fortsatt usikker på lengden så jeg har spart litt garn for å kunne strikke på dem om de blir litt korte. Siden jeg sparte garn til å eventuelt forlenge stolpene så måtte noe annet vike. I livet er det strikket en brettekant som ble sydd på  når den var ferdig strikket. Dette gjør at det er en elastisk dobbel kant i livet, bortsett fra partiet under smekken. Det vises ganske godt på bildet ovenfor at det mangler en dobbel kant under smekken synes jeg. Håpet mitt er at dette skal vises mindre når plagget kommer i bruk. Jeg valgte rett og slett å droppe å strikke dobbelt under smekken på grunn av redsel for å få for lite garn. Selvsagt kunne jeg strikket partiet i en annen farge, men perfeksjonisten i meg grøsser ved tanken.


En søt detalj på buksen er knappingen bak på begge beina.

Når jeg ser hvordan resultatet ble er jeg veldig glad at jeg strikket selene rundt i stedet for å sy de sammen. Det er kanskje litt mer jobb, men jeg strikker penere enn jeg syr.

Oppdraget er derfor utført både i forhold til å slanke lageret for to nøster garn og for å gjøre ferdig en UFO. Det er også veldig kjekt å få brukt noen av oppskriftene som står i bokhyllen.

Oppskrift: Ballongbukse med smekke fra boka "Strikk til smårollinger". 
Garn: Hverdags fra Du store alpakka
Farge: Mørk grønn
Garnmengde: Nesten to hele nøster, altså a 100 gram garn.
Størrelse: 6 måneder
Pinner: 2,5 og 3

Ravelry

11 kommentarer:

Bundingen sa...

Kjempefin bukse! Jeg liker fargen også, og det er sikkert noen som blir glad for denne. Kjekt det ble nok garn. Jeg kjenner til den spenninga der.....

Fortsatt god påske!
Ser ut som finværet er slutt. Litt snøyr i lufta i øyeblikket.

Klem fra Ingunn

Huldr sa...

Synes den ble kjempesøt, jeg! Men er den en del mørkere enn det som vises på bildene? Jeg har også noen rester av mørkegrønn Hverdags fra DSA (642), hadde jeg visst det kunne du fått av meg!

Huldr sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Stine sa...

Kjempe fin shorts :) Har to slike nøster liggende men tror ikke jeg tørr å utfordre skjebnen om jeg har nok ;) Men takk for påminnelsen om både mønsteret og garnet som støver ned..

Birgitte sa...

Høres ut som dette var et "angstprosjekt". Syns selv det er stressende å strikke på noe når jeg er usikker om garnmengden holder. Syns resultatet ble fint jeg, supersøt ballongbukse :)

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Så utrolig nydelig!!! Knappene passer også så bra. Skjønner den følelsen av å få for lite garn... Grøøøs!!!!

LisaM sa...

Jeg synes fargen ser veldig fin ut! Buksen ble jo bare sååå søt da med de blomsterknappene♥
Heldig er den som får denne ja!:)

amylin sa...

Veldig fin bukse! Og jeg likte veldig godt Bøvertunkofta di også! Morsomt å se forskjellige varianter av den!

amylin sa...

Veldig fin bukse! Og jeg likte veldig godt Bøvertunkofta di også! Morsomt å se forskjellige varianter av den!

Bodil sa...

Nydeleg bukse, og eg syns fargen var veldig fin :)

Unknown sa...

Dette var ei nydelig bukse og fargen var også fin.
Du har også mye fint på siden din.