søndag 30. juni 2013

Grove og god samvittighet

Denne helgen har jeg spontant tatt tak i UFO haugen min. Begrepet UFO innenfor hobbyens verden omfatter uferdige objekter. Altså prosjekter som av en eller annen grunn har blitt liggende. Jeg hadde virkelig ikke planlagt at jeg skulle ta meg på tak slik, men jeg ble rett og slett inspirert av andre strikkeentusiaster til å gjøre noe med den uferdige haugen min. Hardt og brutalt ble plagg etter plagg rekt opp eller kastet på fredag.

Et av prosjektene hadde jeg hverken lyst eller hjerte til å kaste eller rekke opp. Da var det bare en ting å gjøre og det var å kaste seg over strikktøyet. Dette prosjektet var et votteprosjekt som har ligget på stedet hvil i et års tid.

Oppskriften heter Grove og jeg synes det er et snasent vottemønster. Årsaken til at de ble liggende så lenge urørt var rett og slett at jeg hadde problemer med å skjønne hvordan høyre mansjett skulle strikkes. Når jeg tok igjen strikkingen kunne jeg virkelig ikke skjønne hvorfor jeg hadde hatt slike problemer. Lærdommen er: strikk i stedet for å tenke.

Vottene er strikket i herlige Lima som er en litt tynnere variant av favoritten min Nepal. Vottene ble kjempe myke og deilige. Jeg ser også for meg at de tover litt etter bruk og da blir de jo enda varmere. I løpet av et år har strikkefastheten min endret seg noe. Jeg strikker nå en anelse strammere nå enn for et år tilbake. Det resulterte i at jeg måtte blokke den siste votten, men slapp det på den forrige votten. Den votten jeg strikket i fjor passet kanskje enda bedre så om jeg skal strikke disse igjen tror jeg at jeg kommer til å velge nepal fremfor lima siden det er litt tykkere, eller eventuelt cascade som jeg også har liggende i godsakene mine.

Det var en del småpirk med mønsteret, og kanskje noe unødvendig småpirk også. Jeg tenker derfor at om jeg skal strikke disse vottene igjen skal jeg moderere mønsteret på baksiden av votten og mansjetten. Jeg tenker at det hadde vært likså fint og ikke minst mye kjappere å strikke glattstrikk på baksiden av votten og droppe den skrå vrangborden på mansjettene.


Oppskrift: Grove
Pinner: 4
Garn: Lima
Vekt: 94 gram

Ravelry


Når jeg først var inne i en kvitte meg med UFOer stim så fortsatte jeg i dag også. Nå har jeg kvittet meg med til sammen 8 uferdige prosjekter. Det er kun disse vottene som er strikket opp, men opprekkingen har også gitt meg bedre samvittighet. Det prosjektet som det stakk mest å rekke opp var en babykofte jeg begynte på en gang i urtiden. Jeg synes Voss koften er så utrolig fin, men siden det er så lenge siden jeg har strikket på den og at strikkefastheten min har endret seg sånn fant jeg ut at det var bedre å rekke opp og heller starte med friskt mot en annen gang.


Nå skal resten av kvelden nytes og jeg skal fortsette å strikke på en lue til meg selv. Ut i fra progresjonen på luen er jeg ikke redd for at den skal få samme skjebne som mange av de andre prosjektene jeg har tatt tak i denne helgen.

10 kommentarer:

LindaE sa...

Vottane vart kjempefine! Lov meg at du strikkar Vossejakka ein gong- den er berre utruleg nydeleg i fargane du hadde:-)!!!!

Bundingen sa...

Knallfine votter! Godt de kom "levende" ut av UFO-haugen. Men noen ganger må en bare ta et rufs slik at en får oversikt over prosjektene. Sikkert lurt å rekke opp noe også.

I dag er det juli! God sommer!

Klem

Unknown sa...

Heia! Kjempefine votter du har laget, med nydelig mønster. Har lurt litt på limagarnet, klør det? Hva er mykest av Karisma og Lima, vet du det?

Bente sa...

Oi, så flink du er som kaster deg over UFOene dine! Det hender jeg kikker bortom mine jeg også, men har utsatt ferdigstillelsen enda litt til.
Kjempefine votter!

Hanne sa...

Noor strikk: Jeg synes nok Lima er mykere enn Karisma og vil tro Lima klør mindre enn Karisma. Jeg har ikke så veldig mye erfaringer med Karisma enda, men ut i fra hvordan garntypene kjennes ut har jeg det inntrykket.

Elisabeth sa...

Kjempefine votter, men Vossejakken er enda finere! Den må du bare strikke på nytt, fargene var nydelige!

Frk.Badegakk sa...

Det mønsteret der er så utrolig lekkert, og det ble jammen vottene dine og! Gleder meg til å se babykofta ferdig og. Sånne tradisjonsmønster er så herlig synes jeg!

Felisi sa...

Vottene ble lekre, bra du tok deg sammen og gjorde dem ferdig ;)

Tunikaen ble også flott, helt perfekt passform!

Mien sa...

Stilige votter! Og jeg snapper tipset ditt om å moderere vrangbord og bakside hvis jeg skal strikke dem. Og Vossakofta er jo bare nydelig! <3

Mien

Anonym sa...

Så flotte votter! Men jeg er litt uenig med deg om å moderer vrangborden. syntes den skrådde vrangborden er veldig snasen!

God helg fra meg :)