torsdag 6. januar 2011

Stjernejakke nummer to

Da jeg strikket min egen stjernejakke ble jeg så fornøyd at jeg kastet meg rundt og strikket en til i julegave til bestevenninen min Lisa. Mange av dere på hobbyboden har hørt denne historien før, men "gode" historier kan vel ikke fortelles nok.

Garn: Alfa (SUPERWASH)
Farge: Petrol og hvit
Pinner: 7
Oppskriften: Sandnes Garn, mix 18 tema ung mix

Så var det historien om denne jakken da. Jeg var jo en smule lei på slutten siden jeg nettopp hadde strikket meg en helt lik selv. Størrelsen var til og med den samme, kun fargene som var forskjellige. Jeg var veldig fornøyd da jeg endelig kunne felle av den siste masken på dette prosjektet. Jeg kastet den i vaskemaskinen og gledet meg til å se hvordan den ble etter at den var vasket. Jeg hadde vasket jakken min selv tidligere, i akkurat samme maskin, på samme program og grader. Reaksjonen hos meg selv var imidlertid en helt annen da jeg tok ut denne jakken fra maskinen. Den hadde blitt tovet. Superwash skal da IKKE tove. Stressfaktoren var megahøy og jeg strekte jakken ette alle kunstens regler. Siden mottakeren har en litt mindre og mer snerten kroppsfassong enn meg selv valgte jeg ikke å gjøre noe mer med jakken i første omgang.

Her ser dere den heldige vinner og mottakeren i jakken. Ja, den ble for liten. Dette bildet er tatt etter en runde balsamering. Det ble nok imidletid for lite balsam.
Det går jo bra å bruke jakken oppkneppet, men er ikke helt det samme det da. Siden jakken nå er ankommet Canada skal Lisa prøve å balsamere den selv. Da har hun fått streng beskjed om å ha på seg jakken mens den fortsatt er våt, og bruke maaaasse balsam. Jeg krysser fingre og tær over at det går bra.

Jakken ble nå i hvert fall varm da. Det der var skikkelig sure greier altså.

Til sist må jeg tillate meg å vise fem et lekkertsmekkert bilde av damer i stjenejakkene sine.

23 kommentarer:

Unknown sa...

åååh, så fin jakke! Så utrolig surt at den tovet!

Heldige Lisa som har en så fantastisk venninne!

Daria sa...

nydelig jakke!!!!
det var rart det med vaskingen av jakka men jeg må innrømme at samme har skjedd meg også...kansje det er en parti feil....

Cruzidull sa...

Åh så surt! Den nydelige jakken og så tovet! Jeg tror jeg ville klaget i butikken, men om jakken allerede er sendt ut av landet er det kanskje ikke så lett? Jeg prøver selv å være forsiktig når jeg vasker strikkeplagg, men av og til går det en kule varmt og at jeg tovet istykker den nydelige strikkejakken svigermor laget til veslejenta har jeg enda ikke hat mot til å fortelle henne...

mimouna sa...

Så flott jakke, håper hun får dradd den litt større. Men Alfa skal da ikke tove! Selv om jakken er sendt avgårde ville jeg ha tatt kontakt med butikken. Har du tatt vare på restegarnet? Bildene viser jo også en tovet overflate. Mail dem til Sandnes hvis ikke butikken vil ta tak i det.

Er det noe galt med dette partiet så kan flere ha reklamert. For de færreste vasker superwash-plagg for hånd.

Synes du i det minste burde få en beklagelse og nytt garn!

Epletreet sa...

Så snill du er som strikker jakke til venninden!
Megasurt at de tovet, vanligvis siger jo superwash.
Jeg ville sagt fra!

Anonym sa...

Kjempe flotte damer i kjempe flotte jakker :)

Men gaah så iriiterande at den skulle tove da!!

Jane sa...

Å fy søren, så utrolig kjipt.
Jeg har strikket min i samme farger som deg, men jeg kan faktisk ikke huske om jeg har vasket den eller ikke ennå....
Men den ligger klar til vask nå, så det blir spennende å se hva som skjer...

Håper hun får strekt den såpass at den passer.
Uansett en veldig, veldig flott venninnegave :D

-mimmo sa...

Utrolig nydelige jakker. Beundrer deg som strikker to slike store plagg . Veldig surt at den tovet, håper at balsamen gjør susen. Tvi-tvi

Beate sa...

Å nei og nei så fryktelig kjedelig!! Du bør sende denne historien til de som lager garnet, for sånn skal det jo ikke være!
Men kjempeflotte er de begge to!

Elins Strikkeri sa...

Kjempeflotte jakker på to fine damer!! Fryktelig irriterande med toving når det ikkje skal tovast!!!! Ha ein fin kveld:))

izzy/Trulte sa...

Flotte jakker!
Kul blogg. Er det ok at jeg linker til deg?

byLivA sa...

Merkelige greier! Du må ta kontakt med Sandnes. Men jakken var jo like flott selv om den er tovet!
Flotte jenter i flotte kåper :-)

Tino sa...

Kjempefin jakke, men så synd at den ble tovet. Ante heller ikke at det garnet kunne tove. Hva mener du med balsamering? Er det en måte å "redde" strikketøyet på?

Ha en fin helg!
Klem T

Vilma sa...

Du kan selv være en stjerne , en smuk een oveni købet :-)

Klem Vilma

Tino sa...

Åhhh, vet du, det visste jeg ikke om. Det skal jeg jammen prøve om jeg får tovet noe ved et uhell. (Klarte å tove yndlingsgenseren til sønnen for litt siden, skal se om det er mulig å redde den)
Takk for tipset :)

strikkedilla sa...

Så flott gave å gi bort, og jakkene er lekre. Ikke moro når den tovet da. Det var jo rart. Håpe det ordner seg for mottakeren.

Vibbedille sa...

Råååå lekre de jakkene....sukk
mener eg klappet litt på den brune der ja *smiler*

Men FY for et mareritt du har hatt! Håper og TROR den kommer i havn til slutt!

Kos deg og ha en HERLIGE helg!!

Go`klem fra Vibbedille ;))

Mette sa...

Åhhh, så utruleg irriterande, men dei er utruleg lekre så hadde eg vore veninna så hadde eg balsamert og balsamert til den satt som støpt....

skb sa...

Venninna di er jammen heldig som fekk ei heimestrikka jakke til jul :)
God helg.

Tani sa...

Jakkene er bare super lekre, og dere ble kjempefine i de..Så utrolig leit at den tovet!!!! Jeg må si du er en grei venninne som strikket jakke i julegave altså...Ha en fortsatt god helg! Klem fra Tanja

Fru Keilegavlen sa...

Nydeleg jakke og eit flott bilete av veninnene. Så utruleg kjedeleg at den tova!! Håpar ho klarer å få den større. Eg har berre montering att på min stjernejakke, men montering er det jammen meg tiltak å sette i gong med. ;) Ønskjer deg ei fin veke.

Felisi sa...

Flotte jakker! Men så kjedelig at den turkise tovet! Men jeg synes også du må klage på garnet, for superwash skal jo ikke tove!!

Maria sa...

Nydelig farge på jakken da. Kjedelig med garn som tover. Ville ha klaget jeg også.
Jammen var dere fine der dere står.