onsdag 18. januar 2012

Elebellyphant

Har du opplevd å strikke på et prosjekt som du synes ser kjempe fint ut i arbeidsprosessen, men når plagget er ferdig finner du en feil som irriterer deg grønn? Dette skjedde med meg når jeg hadde strikket ferdig mitt forrige prosjekt. Jakken jeg har strikket heter Bellyphant og jeg forlsket meg i jakken med en gang jeg så bildet på oppskriften. Jeg bestemte meg raskt for å strikke den, og siden jeg har mye babyull i garnlageret startet jeg kjapt på jakken etter at oppskriften var kommet i hus. Alt gikk veldig fint helt til jeg skulle ta bilder av prosjektet. Trådene var da festet, jakken var dampet og knappene var kommet på. Da prosjektet hang på veggen så jeg til min store skuffelse at stripene ikke treffer hverandre. Selv om jeg kommer til å irritere meg over dette rekker jeg ikke opp stolpene og strikker de på nytt. Det får bli en hverdagsjakke som brukes til hjemmebruk og ikke så mye ute blant sivilisasjonen. Jakken er da like myk og varm selv om stripene ikke treffer hverandre.
Jakken har fått litt utradisjonelle, og kanskje utypiske babyfarger. Det synes jeg er det stiligste med hele jakken. Dere som har lest bloggen min en stund vet vel at jeg ikke er så veldig glad i pastellfarger og farger som mange kategoriserer som "babyfarger". Jeg liker skarpe, mørke og klare farger jeg. For å friske opp jakken fikk de sjøgrønne perlemorknapper.
Vekt 95 gram.
Garn: Drops baby merino.
Pinner: 3,5
Størrelse: Jeg strikket i utgangspunktet størrelsen 6-9 måneder, men jakken er vel heller tilnærmet den minste størrelsen 1-3 måneder. Jeg brukte nok tynnere garn enn det oppskriften tilsa.
Oppskrift: Bellyphant.

Ravelry

11 kommentarer:

Sysleglad sa...

Nydelig! Frisk og fin. Hvem sier at babyfarger nødvendigvis må være duse og nøytrale?

Elins Strikkeri sa...

Kjempeflott jakke, likte den veldig godt!!

Anonym sa...

Kjempeflott jakke, men, en ting, rekket du opp likevel?
Jhar prøvd å sett ordentlig, men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at stripene ikke treffer... *blånd*

uansett, jakka var kanonfin, jeg bare elsker mønsteret!

Monstermønster sa...

Sjarmerende med elefanter på! Striper som skal treffe hversandre i knappestolper er vanskelig, jeg har flyttet mye knapper på nøstebarndressene feks.

Elisabeth sa...

Det med stripene må du ikke tenke på, kun strikkekjerringer som oss som ser slikt ;) Nydelig jakke nemlig så den fortjener å vises fram offentlig :)

Vilma sa...

Kender det godt Hannemor , det irritere øjet der ser ,og man bliver aldrig helt tilfreds...øv da , stillige knapper.

Klæm

Anita Tørmoen sa...

Det var synd at stripene ble feil, for mønsteret er jo så flott.

strikkedilla sa...

Så flott mønster. Striper er vanskelig når man skal ta opp knappestolpe.

elle-melle sa...

Å ja jeg har noen slik "feil" på lager jeg også. det har vi vel alle som har strikket en stund. Men det betyr ikke at jakken/plagget ikke gjør nytten sin og jeg tror at den som har strikket det ser feilene mye, mye bedre enn alle andre. Det var en flott jakke og elefantene var søte, jeg skjønner godt du falt for denne.

Daria sa...

hei Hanne:) hvordan har du det? det er virkelig lenge siden sist men ser at produksjonen din ikke har stoppet opp:) masse fint som alltid:) hvordan går det med din fana?

Fru Keilegavlen sa...

Nydeleg jakke! Det er så frustrerande med slike feil som ein så ofte berre ser sjølv. Ofte er mottakar ikkje så strikkekyndig sjølv og vil neppe legge merke til det. Det er ikkje enkelt å få striper til å møtast når ein tar opp til stolpe. Nydeleg jakke!