torsdag 12. april 2012

Blogger innstilt på repeat: Marius med ribb

I det siste har jeg nesten lurt på om jeg begynner å gå tom for ideer, eventuelt at jeg er veldig enspora. Det er vel ikke bare meg som har yndlingsmønster som man bare må strikke flere ganger? Enspora eller ikke jeg har i hvert fall strikket marius med ribb igjen. Fra før har jeg en marius med ribb i de tradisjonelle fargene; mørk blå, hvit og rød. Jeg har også en vest strikket etter samme mønster.
Jeg bare elsker fargen på min nye marius. Petrol i bunnfarge, hvit og sort som mønsterfarger. Garnet jeg brukte denne gangen var rubin fra sparkjøp (petrol og hvit), og smart (svart).

Genseren er strikket med pinner nr 3,5, en akkurat passe tykk pinnestørrelse etter min mening. Da jeg skulle strikke sidene etter halsfellingen valgte jeg å benytte muligheten til å teste mine "cube pinner". Har du forsøkt å strikke med firkanta pinner? Jeg har vært litt nysgjerrige på disse pinnene, og jeg trodde kanskje det skulle føles rarere å strikke med enn det faktisk var. Tror jeg må strikke litt mer med de for å få inntrykk av hvordan de er å strikke med. Morro å prøve de var det i hvert fall.
Genseren passet perfekt den. Blir ikke enig med meg selv om jeg skal strikke ermene litt lengre eller ikke. På den forrige genseren ble de nesten i lengste laget. Ermene på denne er kanskje 1-2 cm for kort. Er bare usikker på om jeg vil ha de lengre eller ikke. Jeg får tenke på det en ukes tid til jeg kommer hjem til garnlageret igjen.

Mønsteret er å finne i Tema 15 - Voksne/ Klassikere heftet fra Sandnes garn eller i boka Norsk strikk av Karen Marie Vinje.

13 kommentarer:

Monstermønster sa...

Den ble fiiiin! Noen mønstre skille seg ut og blir favoritter, sånn er det bare. Og det er jo gøy å lage noe man vet blir fint!

Brit Strikkenerd sa...

Liker også Mariusmønster.Flott fargekombinajon og meget kledelig til deg:)

Frk.Badegakk sa...

Kjempefin! Så gøy å se dette mønsteret i andre farger enn normalen!

Unknown sa...

Marius mønsteret er bare så fint.
Jeg var og så balletten Isslottet på Operaen idag og da hadde de brukt Marius mønsteret i kostymene. Blant annet hadde en av danserne en utrolig lekker kjole. Men de var jo ikke strikket... så din er finest :-)

Cloudberry sa...

Den var skikkelig fin i denne fargekombinasjonen!
Og så flott å se at det ikke bare er vi som har så mye snø ennå ;)
Ha en fin helg :)

Elisabeth sa...

Nydelig Marius i en veldig pen fargekombinasjon :)

LisaM sa...

Marius`n din ble kjempefin!!☺
Imponert over at du orker å strikke så mye med ribb...

God helg ønskes deg Hanne☺

siwi sa...

Marius er en vinner! Kjekt og se i andre fargekombinasjoner, flotte farger!

Jane sa...

Kjempefin!! Og tøft fargevalg, digger den bunnfargen :D

Anita Tørmoen sa...

Utrolig flott!

Ellen Kristin sa...

Har nettopp strikket den samme genseren selv og den er en litt kort modell. Men den er jo veldig fin da:) jeg ble bare så dritt leit rett, vrang, rett, vrang.. så jeg er imponert over at du har laget to :)

Ina sa...

Hei! Driver å strikker marius med ribb nå. første gang med mønster og første gang med delt arbeid.
Husker du om du speilvendte mønsteret (strikket det fra venstre til høyre) eller om du strikket det som om du skulle strikke rundt (strikket det fra høyre til venstre)?
Har speilvendt det, og det har gått bra frem til nå for nå går ikke mønsteret opp!

Ina

Ina sa...

Mener selvfølgelig om du speilvendte det på vrangsiden!!! :-)