lørdag 7. april 2012

Praktikeren har påskeferie

Jeg har sagt det før og sier det igjen, jeg er veldig opptatt av at strikkede plagg skal være praktiske i bruk. Jeg faller stort sett for enkle mønster. Det er så morro når jeg og bonussøsteren min sitter og ser i oppskriftshefter sammen. Hun faller alltid for blonder og rysjer, mens jeg for det helt enkle. Vi kan på forhånd sikkert plukke ut hva den andre kommer til å falle for.

Et av de enkle plaggene jeg har strikket og som har vært en stor hit er den ribbestrikka buksen dere ser nedenfor. Den er jammen meg blitt flittig brukt.

For en tid tilbake fikk jeg melding på telefonen med beskjed om at nå var denne buksen blitt ordentlig slitt. "Tilfeldigvis" var det da ikke lenge igjen før den skjønne brukeren hadde fødselsdag. Var vel en nøye gjennomtenkt og strategisk melding som ble sendt, for avsenderen skjønte vel at da var det vel ikke lenge før fadderbarnet hadde en ny bukse å ha på seg.
Det er så morro å strikke og gi bort når plaggene blir slitt.
Her er resultatet av den nye buksen. Også denne gangen brukte jeg oppskriften i boka strikk til nøstebarn. Synes den er så enkel og grei. Jeg har valgt å strikke føttene litt lengre da slik at buksa lkan brukes en stund.
Ribbestikk er muligens noe av det kjedeligste man kan strikke, i hvert fall i følge enkelte kilder. Jeg synes det blir mindre kjedelig å strikke av å tenke på at buksene er så praktiske. De sitter så godt på, og tilpasses brukeren etter hvert. Båndet i livet er strikket med metoden i-cord. Slike bånd blir veldig fine, også er de elastiske. Strikkeren har observert at også den nye buksen er allerede mye brukt, noe som varmer et fadderhjerte.

Garn: Cascade yarns 220 wool
Størrelse: 2-4 år med lengre bein.
Pinner: 3,5
Vekt: 165 gram
Farge: Melert lilla/rosa. Fargen kommer best frem på det nederste bildet.


Sånn utenom dette er det nå påskeferie i noen dager. Tiden skal tilbringes sammen med både fadderbarn, bonustantebarn og familie. Jeg satser også på å få strikket noen masker i løpet av denne tiden. Har for tiden mange prosjekter på gang. I forhold til garnstoppen min kan jeg informere om at det går strålende. Har ikke kjøpt et eneste gram med garn hittil i år, og jeg koser meg veldig med lagergarnet. Er kjempe morro å se potensialet i lageret mitt, så det blir spennende å se alt hva jeg tryller frem av lagergarn i løpet av året. Fortsatt god påske til alle bloggere der ute.

10 kommentarer:

Daria sa...

så fiiiiin,go påske hanne:)

Beate sa...

Det er ikke noe som er bedre enn disse ribbestrikka buksene, så da får det bare være at det er litt kjedelig å strikke ribbestrikk..

Line Kristine sa...

Så koselig da, når gaver blir satt så stor pris på! :) Hvilken oppskrift har du brukt på den øverste buksa?

Vilma sa...

Alle skulle prøve et par ribbe bukser :-))

God påske Hannemor

Elisabeth sa...

Nydelige bukser, både den gamle og den nye :)

strikkedilla sa...

Disse buksene er bare så fine. Synes det er pyton kjedelig å strikke de selv, så de har jeg heldigvis fått fra svigermor.

Monstermønster sa...

Ullbukser er gull! Disse ble kjempeskjønne.

Vi har så mange ullbukser (ungene foretrekker det om vinteren) at jeg innrømmer å ha satt bort ullbuksestrikkinga til mamma en stund, strikker en to-tre selv, resten får hun glede av.

Sysleglad sa...

Fin bukse! Kjekt med spesifikke ønsker som gir glede til begge parter og et strikkeplagg som brukes mye:)

elle-melle sa...

Ullbukser er tingen! Varme og behagelige å ha på seg, alle barn burde ha sin ullbukse eller to.
Og gleden over å strikke dem blir jo bare større når gleden over å få dem kommer så tydelig frem:)

Katrine sa...

Har en slik på pinnene nå faktisk. Enig med deg at motivasjonen ligger i hvor praktisk den er i bruk :)